wachten...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Geschiedenis VOLVO

Het begon met kogellagers

In 1907 werd door Sven Wingquist AB Svenska Kullager Fabriken opgericht, oftewel SKF, die zou uitgroeien tot een kogellagergigant . Waarom is dit belangrijk om te weten? Omdat Sven Wingquist en zijn SKF van doorslaggevende betekenis zijn geweest voor Volvo.

Zeven jaar na de oprichting werd Björn Prytz van SKF naar de VS gestuurd om te onderzoeken of een goedkope kogellager onder de naam Volvo een levenskans bezat. Dat bleek blijkbaar zo te zijn, want op 11 mei 1915 liet SKF Volvo als merknaam registreren. De registratie voor het Latijnse "ik rol" gold niet alleen kogellagers, maar onder andere ook automobielen en andere transportmiddelen.

Larson.jpg


Gustaf Larson en Assar Gabrielsson


lv60.jpg pv544-1.jpg 245.jpg

Volvo LV60 Truck 1932

Volvo PV 544

Volvo 245 Estate


In 1914 werd op het eiland Hisingen Hisingen Nordiska Kullagerfabriken i Göteborg (NKA) opgericht om met SKF te kunnen concurreren. Dat lukte niet, mede omdat SKF de prijs van de Volvolagers verlaagde. SKF nam NKA over en kreeg daardoor ook de beschikking over de fabriekslokalen op Hisingen. Na deze overname werd Volvo in 1919 op de plank gelegd en ging verder door het leven als een papieren bedrijf. Het openbreken van de Amerikaanse markt met behulp van Volvolagers bleek namelijk niet haalbaar te zijn.

Auto's

Al deze ontwikkelingen waren Assar Gabrielsson bekend, omdat hij in die tijd voor SKF werkte. Mede dankzij kapitaal van SKF, het papierbedrijf AB Volvo en de leegstaande fabriek op Hisingen , konden Assar Gabrielsson en Gustaf Larson , die ook nog bij SKF had gewerkt, op 14 april 1927 de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld tonen. Technisch gezien was deze ÖV4 Amerikaans georiënteerd. De prijs van de auto was bij de introductie 4 800 Zweedse kronen . Een prijs die ook de PV444 zou krijgen bij de introductie in 1944 .

Tijdens de jaren onder Assar Gabrielsson en Gustaf Larson groeide Volvo gestaag, zowel op personenauto- als op vrachtwagengebied. SKF leende Volvo geld, Volvo kocht de motorenleverancier Penta en de versnellingsbakkenleverancier Köpings Mekaniska Verkstad en nam na de Tweede Wereldoorlog een grote stap op de wereldpersonenautomarkt met de PV444. Toch zou pas bij het aantreden van Gunnar Engellau in 1956 , als opvolger van Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, Volvo werkelijk groeien.


240.jpg 850.jpg 850est.jpg

Volvo 240

Volvo 850

Volvo 850 Estate


Onder de periode Gunnar Engellau zette Volvo een sterke voet op de Amerikaanse markt. Bovendien expandeerde Volvo krachtig met behulp van geheel nieuwe fabrieken in Torslanda en Gent . En Volvo knipte de banden door met SKF.

De opvolger van Gunnar Engellau, Pehr G. Gyllenhammar , zette de expansie voort. Volvo zou in de ogen van Pehr G. Gyllenhammar een breed bedrijf moeten worden en werd dat ook. Onder andere olie en etenswaren werden aan het concern toegevoegd. Deze branchevreemde takken zouden de transportdelen van Volvo mede moeten gaan financieren.

Dat geld nodig was, bleek uit de introductie in 1991 van de 850 , het duurste product uit het bestaan van Volvo. Twee jaar later zou het in verhouding spotgoedkope product, de 200, uit productie gaan. Op 7 mei 1993 viel het doek voor de allerlaatste 240 .

s80.jpgv70.jpgc30.jpg
Volvo S80 Volvo V70 Volvo C30

Contactgegevens
Nijverheidsstraat 33 K / L / M
6851EJ Huissen
Tel: 06 54221120/026 3886000
E-mail: info@willempeddemorsautos.nl

Openingstijden
Maandag t/m vrijdag: 08.00 tot 17.00 uur. (buiten deze uren op afspraak)

bovag.png

rdw.png